mandag 26. januar 2009

Lyrikk

I denne ukas blogglekse fikk vi og skrive om lyrikk, som vi nå skal starte med i norsken. Vi skulle finne et dikt, og prøve å tolke det.

Lyrikk går inn under skjønnlitterære tekster. Det som kjennetegner lyrikk er at:

- Det er at teksten har ofte musikalske eller visuelle virkemidler, og rim og rytme er veldig sentrale.

- Teksten er kort, men teksten sier ofte veldig mye.

- Det skal også si mye med få ord.


Jeg tror egentlig ikke at jeg har vært så mye borti lyrikk noen gang. Jeg har jo prøvd og skrevet noen dikt før når jeg var mindre, men dette har aldri vært noen av mine sterke sider. Så jeg tenker at dette kan bli spennende og jobbe med, selv om jeg egentlig ikke er så veldig glad i og analysere dikt og jobbe med ting som inneholder analysering. Det blir jo også bra og lære noe mer om lyrikk, siden jeg ikke kan så mye fra før av.

Jeg har valgt diktet; “In the event of my demise” av Tupac Amaru Shakur.


Tupac Amaru Shakur er født 16. Juni 1971 i East Harlem. Han er kjent som 2pac som er en amerikansk rapper, skuespiller og poet. Han kom i Guinness rekordbok og han har solgt over 75 millioner albumer, 50 millioner av dem i USA. Sangene hans handler ofte om å vokse opp i gettoen, rasisme, alkohol og dopmisbruk, også problemer med loven.

Den 30. April 1994 var det et skuddrama, hvor han ble skutt og ranet. Han døde på et sykehus i Las Vegas ved skadene han ble pådratt da han ble skutt.



In the event of my Demise
when my heart can beat no more
I Hope I Die For A Principle
or A Belief that I had Lived 4
I will die Before My Time
Because I feel the shadow's Depth
so much I wanted 2 accomplish
before I reached my Death
I have come 2 grips with the possibility
and wiped the last tear from My eyes
I Loved All who were Positive
In the event of my Demise.



Jeg vil si at dette diktet handler om at han vil utrette noe godt i livet, og at han vil dø for noe viktig. Det blir også på en måte om døden, og hvordan han føler det. Han sier også at han kommer til å dø for tidlig, og at han ikke får gjort alt han vil. Så kanskje budskapet kan være at man skal gjøre så mye man vil, og ikke tenke at det er for farlig, og at man må ta sjanser, før det er for sent. Fordi de eneste du kan gjøre senere i livet er og angre. Du må også ta sjansen der og da. Det blir vanskelig og rette opp noe du angrer på, og skulle ønske du hadde gjort før du ble gammel og snart dør.


Jeg vet egentlig ikke helt hvorfor jeg valgte dette diktet. Eller jeg satt og lette etter et norsk dikt, med en litt kjent dikter, så det også var noe jeg kunne skrive om personen. Jeg fant ingen dikt jeg likte og ville ta med, så kom jeg over dette. Jeg likte egentlig dette diktet godt. Jeg vil ikke si at dette var et veldig klassisk norsk dikt, så kanskje det også var en av grunnene for at jeg valgte dette. Jeg føler ikke akkurat det er så veldig meg, og velge et dikt av en rapper, men det skader jo ikke og prøve noe nytt!


Jeg fant dette diktet her.


:)

1 kommentar:

Jensemannen sa...

Veldig vakkert dikt Kristiane!
Syntes du hadde skjønt hva 2pac mente med dette diktet. Det var veldig dypt og vakkert. Har hørt det før, men aldri tenkt noe særlig over hva selve diktet har handlet om.

Keep reading..

Kristianes blogspot