tirsdag 10. februar 2009

Videoer av musikk

Denne ukas blogglekse handler om at vi skal analysere en musikkvideo. Jeg har aldri gjort dette før, eller vi jobbet litt med på i timen på skolen. Det kan bli interessant. Musikkvideoer er også kanskje noe vi driver litt mer på med, og som passer oss bedre.

Jeg har valgt sangen; The funeral, av Band of Horses.bandofhorses

I'm coming up only to hold you under
I'm coming up only to show you wrong
And to know you is hard and we wonder
To know you all wrong, we were


Really too late to call, so we wait for
Morning to wake you; it's all we got
To know me as hardly golden
Is to know me all wrong, they were


At every occasion I'll be ready for a funeral
At every occasion once more is called a funeral
Every occasion I'm ready for the funeral
At every occasion one brilliant day funeral


I'm coming up only to show you down for
I'm coming up only to show you wrong
To the outside, the dead leaves, they all blow (alive is very poetic)
For'e (before) they died had trees to hang their hope


At every occasion I'll be ready for the funeral
At every occasion once more is called the funeral
At every occasion I'm ready for the funeral
At every occasion one brilliant day funeral




Sangen er fra albumet Everything all the time. Albumet kom ut i Mars 2006. Den tilhører også innenfor indie rock. J eg tror nok målgruppen for denne sangen her kan være fra unge til eldre. Det er nok også flere eldre mennesker som hører på denne sangen. Det er ikke akkurat en veldig moderene pop låt som vi ungdommer kanskje hører på. Hvis du tenker litt dypere, så har den også kanskje en litt annen mening, og passer for flere enn bare en gruppe med mennesker.

Jeg vet egentlig ikke helt hvordan jeg skal si hva teksten handler om, men det er i alle fall sånn som jeg forstår den. Det er at de sier at de skal vise veien, og at de mener at de ikke kjenner han godt nok. Også at det da blir for sent og ringe, og at de heller drar og vekker han morgenen etter. De sier også at han bare kommer til å vise han feil ting, som døde blader. Han sier også hele tiden at han alltid er klar for en begravelse.

Når jeg ser nærmere på videoen så starter det med at en mann kjører en bil. Deretter sitter han på en bar og drikker. Det er også flere personer med i musikkvideoen som også sitter der og drikker. Etter dette får vi se et bildet av et glass med isbiter. Det er også en som spiller en plate, og etter dette så flytter det seg videre til baren igjen. Vi kan også se masse flasker. Han tilbringer mye tid på baren. Han går ut, og vi ser skrittene hans i en skygge. Han setter seg deretter inn i bilen igjen og kjører. Vi kan også fortsatt se bilder av menn som drikker. Du ser at han som kjører bilen blir litt ør, og klarer ikke helt følge med på veien. Han kjører videre, og stopper ved en ny bar. Her drikker han igjen, og fortsetter og kjøre. Han føler seg ikke bra, og på slutten så kræsjer han med en lastebil. 57837541_763914bcc5_m

Jeg vil si at musikkvideoen er en mer fortellende video, og har en sammenheng. De viser helt i starten at han går inn i bilen, deretter er på bar, så i bilen igjen. Og tilslutt så kræsjer han. Jeg vil nok si at det er en sammenheng mellom sangteksten og videoen, fordi i sangen så synger de at han vil være klar for en begravelse, og det blir han jo på slutten av videoen. Men da er jo han den døde, men uansett. Vi møter en person, som vi ser mest til, og det er han som kjører bilen. Vi sveiper også innom noen andre mennesker, men det bare mennesker som sitter og drikker på baren. Nei, artisten er ikke med i denne musikkvideoen, det er mer en litt gammel mann som er med.

Hvis miljøet skal bli skildret, så må det være at det er inne på baren, og at han kjører på en vei, og sitter inne i bilen. Samtidig som han kræsjer. Musikkvideoen er i svart-hvitt, så det er litt vanskelig og se miljøet helt. Men inne i baren, så ser jeg flasker, og folk som drikker. Når han sitter inne i bilen, så viser de rattet, og noen ganger han som kjører. Ellers er det vel kanskje ikke mer og si om miljøet. Jeg vil si at miljøet passer inn til sangtekst og video, fordi at de viser videoen som ganske gammel, og da er den i svart hvit. Når de da også drikker, og kjører, så tenker jeg litt at da må det ha2487442092_c91ce2215d_m vært noe som har skjedd og som er vondt. Eller at noen skal gjøre noe som de gruer seg til, eller annet.

Nei, jeg kan egentlig ikke se at forfatteren har brukt referanser til noe annet. Jeg syntes ikke denne musikkvideoen er en video som gjør meg veldig glad, det er heller en litt dyster video, hvis du ser på hva som skjer. Denne videoen er heller ikke så veldig spennende og fengende, men jeg tok den mer fordi at jeg måtte velge en, og dette var en video som hadde en ordentlig handling. Jeg syntes de har brukt kameravinkelen bra i filmen, jeg syntes kanskje ikke at det er fugle eller froskeperspektiv. De filmer mer eller mindre rett fram, eller at de filmer fra siden, så vi ser i perspektiv. Jeg syntes de bytter mellom disse.

Jeg liker denne sangen, men musikkvideoen er ikke så bra, og ikke alltid like lett og følge med, fordi det er svart-hvitt og ganske lyst. Jeg syntes vel den egentlig passer bra til teksten, og den har i alle fall ikke oppmerksomheten mot artisten, fordi at atisten er ikke med i musikkvideoen. Men jeg valgte den, fordi jeg liker sangen, og fordi at denne musikkvideoen hadde en handling, noe som mange andre videoer ikke har. Jeg startet først og skrive om en sang, men så kom jeg etterpå, og så på videoen etterpå, og da stod hun bare og sang. Så da valgte jeg denne istedenfor.

:)

1 kommentar:

x483 sa...

Good luck with that :) Love the song. (and chuck bass by the way;);))
visit:
http://x483.blogspot.com/

Keep reading..

Kristianes blogspot