tirsdag 3. februar 2009

Ord sammensatt til tekster, med vidunderlig sang

Outlandish_Closer_Than_Veins

Denne ukens blogglekse gikk ut på og analysere en sangtekst. Det var kanskje litt mer vår stil, istedenfor dikt. Etter mye tenking så kom jeg fram til denne sangen:





Look into my eyes – Outlandish

Look into my eyes
Tell me what ya see
U don't see a damn thing
Cuz u can't relate to me


U blinded by our differences
My life makes no sense to u
I'm the persecuted one
U the red, white and blue


Each day u wake in tranquility
No fears to cross your eyes
Each day I wake in gratitude
Thankin' God He let me rise


Ya worry 'bout your education
And the bills u have to pay
I worry 'bout my vulnerable life
And if I'll survive another day


Ya biggest fear is getting a ticket
As ya cruise your Cadillac
My fear is that the tank that's just left
Will turn around and come back


Yet do u know the truth of where ya money goes
Do u let the media deceive your mind
Is this a truth that nobody knows
Has our world gone all blind


Yet do u know the truth of where ya money goes
Do u let the media deceive your mind
Is this a truth that nobody knows
Some one tell me


Oh let's not cry tonight
I promise you one day it's through
Ohohoh my brothers
Ohohoh my sisters


Oh shine a light for every soul
That ain't with us no more
Ohohoh my brothers
Ohohoh my sisters


See I've known terror for quite some times
57 years so cruel
Terror breathes the air I breathe
It's the check point on my way to school


Terror is the robbery of my land
And the torture of my mother
The imprisonment of my innocent father
The bullet in my baby brother


The bulldozers and the tanks
The gasses and the guns
The bombs that fall outside my door
All due to your funds


You blame me for defending myself
Against the ways of my enemies
I'm terrorized in my own land
And I'm the terrorist


Yet do u know the truth of where ya money goes
Do u let the media deceive your mind
Is this a truth that nobody knows
Has our world gone all blind


Yet do u know the truth of where ya money goes
Do u let the media deceive your mind
Is this a truth that nobody knows
Some one tell me


Oh let's not cry tonight
I promise you one day it's through
Ohohoh my brothers
Ohohoh my sisters


Oh shine a light for every soul
That ain't with us no more
Ohohoh my brothers
Ohohoh my sisters


American do ya realize
That the taxes that u pay
Feed the forces that traumatize
My every living day


So if I won't be here tomorrow
It's written in my fate
May the future bring a brighter day
The end of our wait


Oh let's not cry tonight
I promise you one day it's through
Ohohoh my brothers
Ohohoh my sisters


Oh shine a light for every soul
That ain't with us no more
Ohohoh my brothers
Ohohoh my sisters




barn

Når jeg hører denne sangen kommer det mange tanker inne i hodet mitt. Det er egentlig bare triste tanker på hvordan noen egentlig har det, og at det er terror i flere steder av verden. Så denne teksten handler om at det er noen som bare tar alt forgitt, og at det er en selvfølge at de har vann i springen og mat i kjøleskapet. Det er ikke alle som har det. De sier også at de lurer på hvor pengene deres blir av, og bekymrer seg også over utdanning og regninger de må betale. På den andre siden så er det er det folk som lever i terror, som kanskje ikke har penger, mat eller drikke. Og som er redde hele tiden. Og at hver dag så våkner de i takknemlighet og takker Gud. De må også bekymre seg over det sårbare livet, og tenke om de skal klare og overleve en annen dag.

Det er utrolig store kontraster i denne teksten om de som ikke har noe, og de som har alt. De som har alt, bekymrer seg bare over ting som kanskje ikke er så viktige, mens de som lever i krig og terror lever i frykt om at de skal dø. De sier også:

“Ikke la oss gråte ikveld, jeg lover deg en dag, så er det ferdig. Ohohoh mine brødre, ohohoh mine søstre.”

“Å skinne ett lys for hver sjel, dette lyset er ikke med oss lengre. Ohohoh mine brødre, ohohoh mine søstre.”

Når jeg leser dette så tenker jeg at det er noen som virkelig har det så dårlig, at de hver dag må tenke at en dag, så er det ferdig. Men kanskje vi dør før den dag. Det er også flere som iafriadkke tror på at det er et håp eller et lys igjen for dem. At alt er mørkt, og at det ikke finnes noen utvei. Jeg syntes også at dette er veldig samfunnsrelatert, fordi det er sånn det er i den virkelige verden, og ikke bare noe fantasi. Denne sangen syntes jeg er et veldig godt eksempel på det. Den tenker også veldig mye på de som ikke har det noe bra, og absolutt ikke har et like bare liv, som vi som lever i Norge. Så denne holdningen eller verdisynet syntes jeg går ga nske bra under det samme som at det er veldig samfunnsrelatert de synger om.

De bruker i alle fall gjentagelse i teksten, når de sier:

“Oh let's not cry tonight
I promise you one day it's through
Ohohoh my brothers
Ohohoh my sisters”

“Oh shine a light for every soul
That ain't with us no more
Ohohoh my brothers
Ohohoh my sisters”

Jeg syntes det er en veldig bra sammenheng mellom sang og tekst, fordi sangen går sakte, og det syntes i alle fall jeg får fram stemningen i sangen. Og siden det er så veldig samfunnsrelatert sang, så får den deg også til å tenke. Når jeg først hører på sangen, og begynner og tenke, så tenker jeg bare enda mer, på hvor heldige vi er, som har alt en trenger og enda mer.

De forkunnskapene lytterene burde ha før de hører sangen eller teksten vil jeg si at du har hørt litt om hvordan det er i andre deler av verden og ikke bare ditt eget land. For som jeg sikkert har skrevet flere ganger før, så handler det sånn som det er i verden idag. Så tenker jeg ikke at en må kunne så mye når du hører denne teksten, tankene bare kommer!

Jeg valgte denne sangen fordi at jeg syntes det er en utrolig fin sang, og den får meg til å tenke på andre og ikke bare meg selv. Jeg kan omtrent hele sangen utenatt, og sitter og synger sangen for meg selv, når den kommer på iPoden. Men jeg egentlig aldri tenkt på hva den handler om, før for litt siden. Jeg har alltid bare sunget den! Jeg syntes dette egentlig var en utrolig vanskelig blogglekse, men det var nok mest fordi at jeg hadde ikke anelse om hvilken sang jeg ville velge. Jeg ville egentlig ikke analysere ynglingssangen min heller, fordi da får jeg kanskje ett annet syn på sangen enn det jeg hadde før. Og hvis jeg tenker over det, så har jeg kanskje ingen ynglingssang! :) Hører rett og slett på det meste.

afraid

Men musikk er i livet mitt hele tiden, jeg vet virkelig ikke hvordan jeg skulle klart meg uten det. Jeg har omtrent alltid en iPodpropp i øret når jeg går ute, eller hvor jeg nå enn er. Og når jeg sitter hjemme har jeg også alltid musikk. Jeg elsker musikk rett og slett! <3

:)

2 kommentarer:

Priya Prasath sa...

Nydelig Kristiane!
Jeg har aldri hørt sangen før, og må innrømme at den rørte meg veldig! Jeg har nå vært og kikka på en del blogger i dag(jeg skal egentlig øve på geo, men gjør alt anna =P) og jeg har blitt positivt overraska :)
Du greier veldig fint ut om virkemidlene i teksten og man henger med uten problemer. Dødsbra! Stå på :)

PernilleHS sa...

Denne sangen liker jeg veldig godt! Det var et veldig bra innlegg, som gjorde at jeg fikk et annet syn på sangen og at jeg fikk satt meg mer inn i den :)
Stå på :)

Keep reading..

Kristianes blogspot